dinsdag 13 december 2011

Mensen beoordelen


Een persoon beoordelen betekend niet direct dat je hem veroordeeld. Ikzelf heb er geen enkele moeite mee beoordeeld te worden. Uiteindelijk ben je, hoe de mensen om je heen je zien. Soms ligt het zelfbeeld en het beeld dat anderen van je hebben erg uiteen. Dan gaat het meestal een keer verkeerd.. Ik vind het wel eens leuk om een aantal bekende Nederlanders te beoordelen. Dat is in dit geval leuker dan vrienden en/of bekenden. Al moet ik zeggen dat een goede beoordeling beter gaat als je iemand goed en persoonlijk kent. En ik heb geen BN-ers in mijn vriendenkring, dus moet ik een oordeel vormen aan de hand van hoe ze via de media op mij overkomen.

Peter R. De Vries

Allereerst vroeg ik me af waar die R eigenlijk voor staan..Wikipedia geeft uitsluitsel: Rudolf. De man die het woord “gerechtelijke dwaling” weer op de kaart zette.

Allereerst komt bij mij respect boven. Respect voor een man die door vasthoudendheid en doorzettingsvermogen zaken oplost. Ook is hij erg zorgvuldig in zijn voorbereiding. Ik denk dat hij zeven dagen per week, tien uren (of meer) per dag werkt. Hij gaat door waar anderen het voorgezien houden. Hij schuwd daarbij ook middelen niet die aderen misschien, uit fatsoen niet zouden toepassen. Als hij overtuigd is van zijn gelijk, moet je van goede huize komen hem ervan af te brengen. Sterker nog, dat zal je niet lukken! Wat voor Peter R. De Vries een hoogtepunt was in zijn carriere; De Puttense moordzaak, zou voor een interviewer kunnen zijn dat Rudolf zijn ongelijk toegeeft in een inteview. Hij kan niet tegen kritiek. Hij doet er dan ook vanalles aan om dat te voorkomen. In zijn beleving is P.R. De Vries God! Het zou geen vriend van me kunnen worden. Ik heb bij voorbaat een hekel aan mensen die niet tegen kritiek kunnen. Ook aan mensen die denken dat hun waarheid de enige en alomvattende is. Toch zou ik em in mijn team willen. Ik zou deze man niet tegen me willen hebben, want dat verlies ik gewoon. Ik heb namelijk wel een realistisch zelfbeeld, en weet dat ik domme fouten maak. Zo’n zelfbeeld maakt het wel weer leuker voor anderen om met me om te gaan. Je hebt niet steeds het gevoel dat je met een hogere macht te maken hebt.

Geert Wilders

Ik had mezelf voorgenomen eerst wat goeds te bedenken m.b.t. de persoon in kwestie. Maar dat gaat me in dit geval niet makkelijk af. Ik ga het toch proberen...

Geert laat zich niet snel bang maken. Ook laat het het hem koud wat mensen van zijn haarstijl vinden. En ik wardeer mensen die hun eigen koers varen. En dat doet Wilders wel degelijk. Daarnaast heeft ie zijn PR voorelkaar. En daar wil ik het eigenlijk wel bij laten, wat betreft complimenten.

Want net als de heer De Vries, kan deze mijnheer moeilijk omgaan met kritiek. Hij is daarentegen wel kritisch over anderen. Hij weet vaak precies wat anderen fout doen, maar draagt helaas zelden een goede oplossing aan. Ik heb het gevoel dat hij de komende jaren wel een beetje is uitgesurft op zijn populistische golf. Hij heeft met zijn Islamofobisch gedrag een hoop populariteit gewonnen bij mensen die “Kut Marokanen” verwarren met Moslims. Ik denk dat Geert helemaal niet zo’n super hekel heeft aan Moslims, maar dit stokpaarde heeft gebruikt om macht te verwerven. Hij zal het probleem van allochtone hangjongeren dan ook niet oplossen. Het zal helaas ook nooit een vriend van me worden. Ik hou niet van mensen die niet oprecht zijn.

Ook wil ik deze mijnheer niet in mijn team hebben. Deze man heeft ervoor gezorgt dat de sfeer is verziekt in Nederland. Iets wat een politicus nooit mag doen! Wetten en regels kan het volk nog aan zijn laars lappen, een zieke sfeer niet.


Johan Cruijff

Johan is niet zomaar een mens, het is een fenomeen. In de jaren 70 een genot om hem te zien voetballen. Simpel weg de beste voetballen die Nederland ooit heeft voortgebracht. Dan spreekt hij ook nog eens zijn eigen taal. Hij verzint nieuwe woorden of geeft een eigen draai aan spreekwoorden en gezegden. Je kunt ze eigenlijk nooit tegespreken, er hooguit om lachen. Ik zal hem niet citeren, Google maar eens “Cruijffiaans”. Er is zelfs een hele Wikipedia pagina aan gewijd, geweldig vind ik dat. Hij deed dat trouwens ook in het Spaans, in zijn Barca tijd. Met de uitspraak “En un momento dado” ( vertaald: op een gegeven moment) deed de Spaanse taalgeleerden al stevig achter het oor krabben. Iemand die zulke dingen teweeg kan brengen, is in mijn ogen een half God.

En het is dan ook die andere helft waar een probleem zit. Omdat hij niet de werkelijke God is, kan hij niet alles. En dat vergeet Johan nog wel eens. Of liever gezegd; dat ziet ie zelf anders. Toch hebben we zulke mensen nodig. Met open armen onvang ik deze man in mijn team. Hij mag echter niet de leider worden. Hij mag alleen komen als ie dat accepteerd...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten