dinsdag 1 november 2011

Het waarom?


Als kind had ik het al.. Dat ik me af vroeg waarom bepaalde dingen zijn zoals ze zijn. Als ik iets doms deed, bijvoorbeeld. Mijn moeder zei dan: kun je niet eerst even nadenken??? Waarom heet het dan NA-denken en niet VOOR-denken? Geen wonder dat ik eerst deed en dan pas NA-dacht. Maar tegenwoordig zet ik ook nog met regelmaat vraagtekens bij dingen.

Stel je het volgende even voor: Ik schaf een knappe Toobar aan voor mijn internet browser. Een handige bar met veel opties kost al gauw € 25!! Hoor ik van een kennis dat ie zijn Toolbar gewoon gratis heeft gekregen!! Natuurlijk betaal ik geen 25 euro voor een Toolbar. Niemand betaald voor een Toolbar. Waarom lees je dan, bij elk kut programmatje dat je op je PC installeerd dat er een GRATIS Toolbar bij zit. Die overigens alleen is bedoeld om je naar sites te sturen waar je helemaal niet naartoe wilt. Ik zou ervoor betalen als ze er niet bij zaten.

En dan nog een ding over internet. Je hebt sites waar je op komt, maar bijna niet af. Als je op het pijltje klikt om een pagina terug te gaan, blijft ie lekker staan... Er is ergens op de wereld een meloen met een bril op geweest, die het nuttig vond om dat in te bouwen. Die draagt waarschijnlijk een niets zeggend bloesje, met een rijtje pennen in zijn bortszak. Wat dacht ie nou.. Dat ik nu langer op die site blijf? Dat ik em toch maar eens aandachtig door ga lezen. Een aantal dingen ga aanschaffen die op die site worden aangeboden?? Tuurlijk niet. Ik sluit en start mijn browser, en ontwijk die site vanaf nu.

Misschien is het wel hetzelfde lulletje geweest dat ervoor heeft gezorgt dat je een DVD niet vooruit kunt spoelen als de auteursrechten voorbij komen. Alsof je dat aandachtig gaat lezen.. Een van de redenen dat ik alleen nog illigaal geripte films download. Doel bereikt?

Een autoradio met beveiligingscode. Dat klinkt leuk en nuttig misschien, maar laten we eerlijk zijn... Die junk die dat ding uit je auto kaapt, komt em echt niet met hangende pootjes terug brengen. Nee, we weten wat er gebeurt. De radio wordt niet gejat. Na een aantal jaar ben je de code kwijt. De accu gaat een keer los, of een van je kinderen drukt lukraak een paar toetsen in.. en daar heb je het: Code invoeren a.u.b.! Een beetje dealer zoekt het uit voor je, voor een tientje of minder. Is je auto een tweede (of derde) hands, dan wordt het lastiger. Het kost je ergernis en/of geld.

Dan is precies jou e mail adres uit gekozen in een loterij, waar je helemaal niet aan mee hebt gedaan. Je hebt een miljoen of meer gewonnen! Je moet een vaag nummer bellen of je persoonlijke gegevens mailen naar een aangegeven mail adres. Dit soort mails blijven komen.. Dus er zijn mensen die dit serieus nemen. Die werkelijk denken dat, wanneer ze een klein bedrag overmaken of hun credit card nummer doorgeven er luttele miljoenen op hun bankrekening zal worden gestort. Waarom?

En dan nog eentje aan het adres van onze schepper. Waarom werkt het bij ons niet gewoon als bij dieren, dat we dingen lekker vinden die goed voor ons zijn. Maar nee, wij vinden roken en drinken lekker. Seks hebben met vreemden. Laat nou juist die dingen leiden tot een hoop ellende. Wat zou het fijn zijn geweest als het andersom was. Dat die dingen nou juist goed voor je waren.. Misschien iets om over NA te denken..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten